Virksomhedens kernefortælling – fyrtårn eller brændende platform?
Har din virksomhed en kernefortælling? En tekst, som afspejler virksomhedens grundlag og værdier? Udarbejdet internt med ledelsen og udvalgte medarbejdere som kilder i et langt forløb, hvor de involverede har kommenteret på en lang række udkast, indtil alle var enige?
En tekst, som nu er udgangspunktet for jeres website, årsberetning og optræder i bunden af annoncer, udgør grundlaget for pressemeddelelser og på andre måder viser flaget over for omverdenen? Et fyrtårn, en ledestjerne, som markerer virksomhedens grundlag og værdier?
Hvis det er tilfældet, så brænd den. Krøl den sammen. Slet den. Den tekst er ikke en ledestjerne, men nærmere en ulmende platform, virksomheden kan ende med at danse rundt på for ikke at brænde fødderne. For kan kunderne, samarbejdspartnerne, naboerne, investorerne og alle de øvrige interessenter omkring en virksomhed ikke genkende virksomheden i kernefortællingen, gør den mere skade end gavn.
Har hele processen omkring kernefortællingen udelukkende været et internt og lukket kredsløb, er der sandsynligvis gået selvsving i forløbet allerede i de indledende faser. Omdrejningspunktet er gradvist blevet virksomhedens selvopfattelse, og det er ikke det mest troværdige grundlag at skrive en kernefortælling ud fra. I bedste fald er det spild af tid og ressourcer. Et værste fald et tilbageskridt for virksomhedens troværdighed og omdømme.
Udgangspunktet for en troværdig kernefortælling ligger ikke internt i virksomheden, men eksternt. I virksomhedens omverden. Det er ikke ledelsen og medarbejderne, der kender virksomheden, som den reelt er, men derimod virksomhedens omverden. Start derfor med at tale med kunder, leverandører, slutbrugere, samarbejdspartnere, virksomheder inden for beslægtede brancher, naboer, investorer og alle virksomhedens øvrige interessenter. Hvordan opfatter de virksomheden – og hvorfor?
Lad være med at gøre det selv. Sæt eksterne folk til det, som ikke kender virksomheden på forhånd, og følg i stedet hele processen tæt.
Når der er et overblik over det eksterne, er det tid til at vende blikket indad og supplere med ledelsens og medarbejdernes opfattelser og synspunkter. Herefter kan de eksterne og interne opfattelser af virksomheden lines op over for hinanden og gennemarbejdes. Gerne i samarbejde med kunder, leverandører, samarbejdspartnere, m.v.
Som det næste kan der formuleres et udviklingsforløb, som bringer virksomhed og omverden tættere på hinanden. Og vupti, næsten: En levedygtig, langtidsholdbar og ikke mindst troværdig kernefortælling, som er forankret i et fortsat tæt samspil mellem virksomhed og omverden.
Kan du se ideen? Så lad mig hjælpe dig videre.