Hvis du ikke ved, hvor du vil hen, er det lige meget hvilken vej, du tager
Citatet er fra Alice i Eventyrland. Historien om pigen, der falder i et kaninhul og dernede møder en helt anden, og meget mærkelig, verden. Det er mit yndlingscitat, når jeg skal forklare forudsætningen for et godt kommunikationsarbejde. Du skal vide, hvad det er, du vil opnå. Inden du sætter noget som helst i gang.
Eller, for at fortsætte i stilen fra Alice i Eventyrland: Du skal vide, hvor du vil hen. Og når du ved det, er det meget lettere at vælge vejen – eller redskaberne.
Men det er ulige nemmere bare at vælge en vej og så se, hvor den fører hen. Og sådan bliver meget kommunikationsarbejde også håndteret. Alle kanaler bliver taget i brug. Pressemeddelelser, websites, brochurer, kundebreve, facebookopdateringer, Twitter, video. Måske ud fra en strategi om at råbe så højt som muligt så længe som muligt. I håb om at blive hørt.
Jeg vil ikke afvise, at strategien kan give resultater. Men den er ressourcekrævende, og det er et spørgsmål, om den holder over tid.
En anden vej kan være at se kommunikation som en proces. En internt udviklet og forankret proces, der er eksternt rettet. Et forløb, med andre ord, der skal planlægges ud fra overvejelser som:
- Hvem er det, vi gerne vil i kontakt med. Og hvorfor?
- Hvad har vi af relevante budskaber for de forskellige målgrupper?
- Hvilke kanaler kan vi bruge?
At omsætte sådanne overvejelser til en kommunikationsindsats skaber ikke nødvendigvis en bragende synlighed. Men rigtigt bygget op kan det gradvist trække de interessenter, der er mest relevante at have kontakt til, tættere og tættere på. Og så skifter kommunikationen fra at være envejs til at blive tovejs.
Det pudsige i al kommunikationsarbejde er, at jo mere man involverer sig med sin omverden, des mere får man tilbage. Jo bedre kendskabet til omverdenen er, des mere præcis og relevant bliver din kommunikation.
Din omverden vil nemlig gerne både høre på dig og tale med dig. Hvis du har noget relevant at fortælle dem. Relevant for dem, vel at mærke.