En tilfreds kunde koster 1,80
I en boghandel her i Aarhus købte jeg fornylig en kombineret kalender og notesbog. Et solidt redskab i A5-størrelse, som supplement til telefonens og computerens kalendere og noteapparat. Pris 180 kroner. Men på kvitteringen stod der 181,80.
Hvorfor? Fordi jeg betalte med mit Eurocard, og gør man det, beregner nogle butikker sig et ekstra gebyr. Et gebyr, som skal dække merudgiften ved at skulle afregne med kortselskabet, vente på, at pengene bliver udbetalt, eller hvad nu forklaringen er.
Set ovenfra er hele situationen lidt pudsig. Jeg køber en vare, og butikken får penge i kassen. Købte jeg ikke varen, kom de penge ikke i kassen, og den manglende indtægt ville belaste likviditeten og måske ligefrem kassekreditten. Men pengene kommer åbenbart ikke hurtigt nok i kassen, eller også kommer de der ikke alle sammen, og det skal kunden så være med til at dække.
Nu er jeg spændt på, hvad det næste gebyr, der bliver væltet over på kunderne, bliver. Med lidt fantasi er mulighederne uendelige. Rengøringsgebyr på dage med regn eller sne, hvor kunderne kommer ind i butikken med snavset fodtøj. Eller ekspedientgebyr: Kan man ikke finde varerne selv, eller ekspedienten skal på lageret, så koster det ekstra.
Andre muligheder kunne være: Liggetidsgebyr: Har varen været på lager et stykke tid, har det måske kostet renter på kassekreditten. Det bør kunden, der køber varen, selvfølgelig være med til at dække. Eller tilbudsgebyr: Er varen sat ned, bliver fortjenesten mindre, og det tab vil jo kunne begrænses med et mindre gebyr.
Det er som om, dele af detailhandlen er ved at glemme, hvad der egentligt er deres forretningsgrundlag, og hvad det er, de lever af. Der er nu en gang udgifter forbundet med at drive enhver form for forretning. Hvad min egen revisor jævnligt dokumenterer over for mig. Alligevel er omsætning at foretrække frem for ikke solgte varer. Og jo flere kunder, des større omsætning. I hvert fald i teorien.
Jeg håber ikke for boghandleren på torvet midt i Aarhus, at de knapt to kroner gør den store forskel i butikkens regnskab. Er det tilfældet, er ophørsudsalget nok lige om hjørnet. Men det lille ekstra gebyr kommer i hvert fald ikke til at understøtte omsætningen på længere sigt. Jeg kom af med knapt to kroner ekstra og forstod godt vinket om, at mig satsede de ikke på som kunde. Og det vil jeg selvfølgelig respektere fremover.